Man kan aldrig ALLT!

Inte när det gäller hundar i allafall, eller något annat för den delen heller.
Men jag försöker personligen lära mig så mycket som möjligt.



Därför köpte jag idag Fredrik "Hundcoachen" Steens första bok "Att ha hund"



Varken Inki Sjöstens tips eller Frdedrik Steens tips kanske alla passar just ens egen hund.
Som att klippa klorna på mina. Elvis och Presley ligger på rygg i mitt knä.
Cilla tycker inte alls om det och slingrar sig som en ål för att få slippa.
Med henne passar det bäst att man sitter jämte och hon ligger halvt om halvt på sidan.
Man kan helt enkelt få anpassa sig efter hunden någon gång då och då.
Onödigt obehag anser jag inte är rätt sätt.

Att jämföra två ägares problem är inte heller möjligt, tror jag.
Bara för att en hund gör en viss sak för leks skull, kanske en annan gör likadant fast av aggression. Slutet på detta kan bli farligt för båda hundarnas beteende. Den leksamma hunden kanske springer fram till en aggressiv hund och kan bli svårt biten. Den aggressiva hunden kanske springer fram och biter en annan hund svårt. I båda fallen, blir det i vilket fall som helst obehag för både ägaren till den ystra hunden, och den arga. Och förstås den andra hund ägaren som blir framsprungen till.
Men andra ord kanske den aggressiva hunden behöver annan sorts träning än den glada.

Såå, man kan läsa hur mycket som helst, men det finns inga som helst regler för att två hundar reagerar exakt likadant på exakt samma saker.


Elvis verkar tycka att boken är lite intressant.



//Matte

Kommentarer
Postat av: Ella

Så sant så.. Brukar lyssna till det mesta, fundera en stund & sen sortera bort det jag inte gillar eller om det inte funkar, det skulle vara stört omöjligt att tillämpa ALLT man hör & läser om på sin egen hund, speciellt med tanke på att en del saker säger emot sig själva ;)



Var Fredriks bok bra? Gillade inte honom från början men nu tycker jag att han blir bättre & bättre, ser att du har Ceasar där oxå, vad tyckte du om dom?

2010-08-19 @ 23:24:29
URL: http://ellapuma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0