BHK idag då! 6/10

Idag på BHK gick det inte alls som förväntat! Förra gången var Elvis superduktig! Idag ville han inte alls! Eller jo det ville han, men man tycker ALLTID att ens egna hund är värst!
Han kan de mesta grunderna nu, förutom "ligg"!
Har man en godisbit framför honom, och drar den ner på marken framför honom, lägger han sig, men inte utan den rörelsen med godis! Han skiter totalt i vad jag säger i det sammanhanget!

Sen tränade vi inkallning idag.
Elvis hörde mig inte riktigt, eftersom han ville titta på alla andra.
Men när han väl såg mig 50 meter bort, kom han som ett skott!
Det roliga (?) är att han inte kan stanna i tid, utan använder mig som bromskloss!
Och när det kommer en klump i full fart, på ca. 20 kilo, sitter man inte kvar direkt!
Men han kommer, och det är det som räknas. Finliret får man ta efter hand.

Sen fick jag höra att jag använder "fel" kommandon!
"Fot" säger jag när jag vill att hunden ska gå jämte mig, utan att sätta nosen i backen.
Men då ska man använda kommandot "nära".
Men jag vill inte att hunden ska gå nära! Jag vill att min hund ska gå fot!
"Nära" ska man tydligen använda för att hunden ska kunna ha lite frihet, en halvmeter från mig.
Men då kan jag väl likaväl låta hunden gå så, UTAN kommando?
Tycker jag. Men i sådana här sammanhang, kniper man käft!
Vill jag att mina hundar ska gå "fot" när jag säger tomat, så ska dom göra det!
Jag tror inte hunden direkt bryr sig om ifall jag kallar den idiot, bara jag använder ett mjukt tonläge...

Hunden förstår inte innebörden av ordet. Däremot förstår den innebörden av hur ordet sägs.
En hund lär sig inte orden! Den lär sig enbart hur ordet låter!

Men men, jag kommer aldrig att tävla i lydnad med mina hundar. Kanske jag kan tänka mig att tväla i spår eller sök, men inget annat. Det är intresserar mig inte. Visst, jag kan lära Elvis alla kommandon som "är rätt", men jag kommer aldrig att ha någon nytta av att han kan kommandonas innebörd.

Men men, han är bara fem månader gammal, han kanske inte alls lämpar sig för spår eller sök.
Agility kanske? Njae... Det är han nog lite för bred och osmidig för.
Men man vet ju aldrig.

Nästa vecka ska vi dit på torsdagen. Ser fram emot det! Till nästa gång SKA jag verkligen öva mer med Elvis!

Jag missade "Desperate Housewives" idag, eftersom det drog ut på tiden på BHK och eftersom vi ville ha lite mat.
Så jag körde inom McDonald´s på vägen hem!
Mmmmmums!

KRAM


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0